نرگس محمدی به بیمارستانی در تهران منتقل شد
مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی، روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت اعلام کرد این فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل با دستور توقف اجرای حکم برای ادامه درمان، از بیمارستان زنجان به بیمارستان پارس تهران منتقل شده است. نیلی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «امروز خانم نرگس محمدی با صدور دستور توقف حکم برای انجام درمان، از بیمارستان زنجان خارج و با آمبولانس به بیمارستان پارس تهران منتقل و بستری شدند.» او افزود صدور این دستور در پی نظر پزشکی قانونی و با توجه به «لزوم پیگیری درمان خارج از زندان و زیر نظر تیم پزشکان ایشان به دلیل بیماریهای متعدد» انجام شده است. بنیاد نرگس محمدی نیز در بیانیهای اعلام کرد: «تعویق اجرای حکم کافی نیست، نرگس محمدی به مراقبتهای تخصصی و دایمی زیر نظر تیم پزشکان نیاز دارد و باید مطمئن شویم که او هرگز برای گذراندن باقیمانده احکام ناعادلانهای که با آن مواجه است، به زندان بازگردانده نمیشود.» نرگس محمدی که در زندان زنجان محبوس بود، روز ۱۱ اردیبهشت در پی وخامت وضعیت جسمانی به بیمارستانی در این شهر منتقل شده بود. خانواده و بنیاد نرگس محمدی از آن زمان با اشاره به وخیمتر شدن وضعیت جسمانی او، خواستار انتقالش به بیمارستانی در تهران و ادامه روند درمان زیر نظر پزشکان معتمد شده بودند. در روزهای اخیر نیز درخواستها از سوی نهادهای بینالمللی و فعالان حقوق بشر برای رسیدگی فوری پزشکی و آزادی بدون قید و شرط نرگس محمدی ادامه داشت. کمیته حقیقتیاب سازمان ملل در امور ایران و سازمان عفو بینالملل روز پنجشنبه در بیانیههایی جداگانه خواستار آزادی او شده بودند. نرگس محمدی آذر سال گذشته در مراسم خاکسپاری خسرو علیکردی، وکیل دادگستری، در مشهد بازداشت و سپس از سوی دادگاه انقلاب این شهر به زندان محکوم شد.